Géczy Tomi: őszintén a rallyeról

Interjú Géczy Tamással, a Rallye2 Versenyzői Összekötőjével.

Racing.hu: Mesélj a 2012-es évadról. Mozgalmas volt?

Géczy Tamás: A Rallye2-ben nem igazán, inkább a rallye szakágon belül. Na ott volt mindenféle a tavalyi évben.  Elmaradt az Eger Rallye, kevés versenyző volt a versenyeken. jelentősen lecsökkent a szurkolók száma is. Rallye2-ben például több kategória értékelhetetlen volt az alacsony nevezőszám miatt, melyet igazából azok „szívtak” meg, akik végigversenyezték a futamokat, de mégsem kapták meg az érte járó pontjaikat. Ezeket a szomorú tényeket mindenki látta, ismeri. Meg vagyok róla győződve, hogy sikerül megteremteni azt az összefogást, ami ki fogja húzni ezt a sportot a gödörből és ismét érdemes lesz indulni magyar versenyeken. 

Beszéljünk inkább arról, hogy az idei évben nem történt egyetlen személyi sérüléssel járó baleset sem. A Felügyelő Testületi üléseken sem volt rendkívüli esemény a Rallye2-vel kapcsolatban. Nem kellett vizsgálni, büntetni, kizárni, stb… A Technikai Bizottság is rendszeresen ellenőrzött, de szabálytalanság nem történt. Vagyis - igaz hogy kevesen voltak - de egy nagyon jó hangulatú és izgalmas Rallye2-es Bajnokság volt 2012-ben. A versenyzők hozták a formájukat, korrektek voltak egymással szemben. 
Jó páran igyekeztünk segíteni nekik, hogy csak a versenyzéssel kelljen foglalkozniuk. Farkas Kálmán és  Spuri jóvoltából hosszabb távokat tudtak teljesíteni. Kovács Kokó Sanyi a Rallye2 munkabizottság vezetőjeként lobbyzott, Salánki Gabi és a www.rallye2.hu interjúzott, fotózott önzetlenül és végtelen lelkesedéssel. Jómagam is próbáltam „pezsegni” a versenyeken, hogy minden versenyző megkapja azokat az infókat, amire szüksége van az adott rendezvénnyel kapcsolatban.  

Racing.hu: Mi várható a Te házad táján 2013-ban?

Géczy Tamás: Előre látom, hogy nagyon fárasztó lesz. Olyan dolgokra kell időt szakítanom, melyet még soha életemben nem csináltam. Pelenkavásárlás, babakocsiválasztás, stb… 
A magánéleti projekt mellett elindult az új vállalkozásom is, úgyhogy nem unatkozok mostanában. 

Racing.hu: Szóval gyermek jön a házhoz? Mikor?

Géczy Tamás: Június végére vagyunk kiírva, már nagyon várjuk az érkezését! 

Racing.hu: Mennyire befolyásolja a kis jövevény az idei évedet?

Géczy Tamás: Szerintem, aki már túl van legalább egy gyerkőcön, az most egyből rávágná, hogy jelentősen! Én még előtte állok így csak sejtem, hogy átértékelődik sok minden az életemben. Valószínűleg a fontossági sorrendek is változni fognak. 

Racing.hu: Versenyzés? Kivel, hol?

Géczy Tamás: 2012-ben dr. Forgács Barnabásnak navigáltam, akivel sikerült a BAZ-megyei Rallyesprint Bajnokságban 2. helyen végezni az éves értékelésben kategóriánkban. 
Szeretnénk indulni az idei évben is BMW-vel, de az még nem dőlt el, hogy milyen versenyeken, melyik bajnokságban. Mint nagyon sokaknak, nekünk is jelentősen befolyásolja a munkánk a versenyzésre szánt időnket.  Szinte csak hétvégén tudunk időt szakítani a sportra.


Racing.hu: Te  pilótaként kezdted, de mi motivál a navigálásban?

Géczy Tamás: Ez egy nagyon összetett csapat-sport. Véleményem szerint nem elég, hogy egy pilóta tehetséges, van alatta egy - jó szervizcsapat által felkészített - megbízható technika, kell egy felkészült navigátor is. Úgy látom, hogy kezd ismét „rangja” lenni a navigátoroknak és elismerik szerepüket a sikerekben. Nagyon jó kezdeményezésnek tartom a Pénzes Zsolt nevéhez fűződő navigátorsulit. Remélem Büki Ernőnek, Jotinak, Nyírfás Julinak, Rádli Józsinak, Janikának minél több nebulót sikerül „kiképezni”, átadni nekik a tapasztalataikat. Bízom benne, hogy sikerül majd összehozni egy állomást itt a keleti-északi régióban is, hiszen igény nagyon lenne rá. Sajnos minden versenyen szembesülök versenyzői összekötőként olyan alapvető navigátori hiányosságokkal, amit jó volna megelőzni egy kis szabálykönyv-ismerettel, rutinnal. Egy versenyszituációban a sofőrt elönti az adrenalin, igyekszik mindent erőből megoldani. Kell mellé egy navigátor, aki visszafogja, vagy éppen hajszolja ha kell. Viszont egy verseny nem csak gyorsaságiból áll. Egy etap útvonalon, vagy az időellenőrző állomásoknál a pilóta már leenged, pihen, akár már holt fáradt. De a navigátor figyelme ekkor sem lankadhat. Számol, időt néz, követi az etapitinert, jegyzetel, intézkedik, koordinál, infókat szerez, stb. Neki végig a toppon kell lenni. Engem ez a szerep fogott meg jobban. 

Racing.hu: Kiknek diktáltad az itinert és milyen autókban navigáltál eddig? Eldöntötted már, hogy meddig szeretnéd ezt csinálni?

Géczy Tamás: Jó kérdés! Abba lehet ezt hagyni? 
70 versenyen navigáltam eddig. Papp Robival kezdtem Ladával, majd Rádli Józsival és a 306-os Peugeottal mentünk teljes évadot már első osztályban. Aztán következett Szabó Bence és a Suzuki csapat. Ezek nagyon jó évek voltak, rengeteg versennyel, sok-sok élménnyel. Baksay-Szabó Ádámmal kijutottunk az IRC-e, belekóstoltunk a „jóba” egy vb-szintű futam erejéig a Barum Rallye-n.
Majd következett Vas Zoli, aki mellett rengeteget tanultam. Mentünk Nissan Almera Kit-Carral, ami egy igazán komoly technika volt, majd Mitsubishi EVO 9-essel végül EVO 6-ossal.  
Az elmúlt pár évben a versenyzői összekötői munka mellett a BMW az aktuális típus. Gyurkó Tibi barátommal, Szabó Ákossal és dr. Forgács Barnával is igyekeztünk gyorsan, de látványosan autózni.

Ha még lesz rá lehetőségem, gyarapítanám versenyeim számát. Ha nem, akkor is annyi élményt adott ez a 14 év, ami miatt nagyon hálás lehetek a sorsnak és annak a rengeteg embernek akikkel a versenyzéssel kapcsolatban ismerkedtem meg.  Versenyzői összekötőként is nagyon szeretek dolgozni. Igyekszem minden tőlem telhetőt megtenni a versenyzőkért. Mivel „közülük” jöttem és sokan ismernek, talán jobban szót értek velük 


Racing.hu: Mi a véleményed a kialakult helyzetről a magyar autósport háza táján? Ne fogd vissza magad!

Géczy Tamás: Nem szeretnék politizálni. Én sose néztem, hogy ki kinek a kicsodája, kinek mit szabad vagy mit nem szabad mondani.  Igyekeztem mindenkivel jó viszonyban lenni.  Ha összekötőként mentem versenyre, akkor a versenyzőket segítettem az aktuális rendező kérésére.  Mindezek mellett viszont beleláttam az érdekellentétek sűrűjébe is. Örülök most a változásnak. Összefogást, programot, terveket, kitűzött célokat látok, mely ismét a rallye sportot szolgálja.  Pénzes Zsolt szakágvezetőnk kikérte az én véleményemet is a Rallye2 jövőjével kapcsolatban.  Igaz, hogy a Rallye2-es versenyzők egy nagyon jó kis csapat, de sajnos kevesen vagyunk. A létszám növelése érdekében de a Rallye2-es versenyzők nevében is nyilatkozva javasoltam a 2 napos lebonyolítást és az ORB utáni közvetlen indítást, mely kiválóan működött az év versenyének megszavazott Baranya Kupán. Mindenképpen meg kell a jövőben erősíteni a Rallye2 médiáját, mert méltatlanul mostohagyerekként volt kezelve az elmúlt években. A feljutásos rendszert is fontosnak tartom. Aki szeretne első osztályban sikereket elérni igenis fontos, hogy előtte tapasztalatot gyűjtsön és versenyrutint szerezzen. Jó példa erre a közelmúltból Bereczki Norbi – Kozma Laci vagy a Lukács Csucsu – Mesterházi Márk párosok. Végigjárták szorgalmasan a lépcsőfokokat és most már nemzetközi szinten is jelentős eredményeket érnek el. Ahhoz, hogy tudjuk növelni a versenyzők létszámát, mindenképpen nyitni kell. A sportrendszám bevezetése megadja a legális lehetőségét azoknak, akik eddig rendszám hiányában nem tudtak közútvonalat tartalmazó versenyeken indulni. Javasoltam egy BMW-kupa kiírását is Rallye2 F-csoportban, hiszen az országban nagyon sok komolyan megépített és ügyes pilóták kezelésében lévő hátsókerekes jármű van. Ezek látványosak, vonzzák a szurkolókat, témát adnak a fotósoknak. 
Remélem mindenki belátja, hogy félre kell tenni a személyes sérelmeket és egy irányba kell húzni a szekeret. Viszont szükséges a cél érdekében az RSB megfelelő szabályalkotása és annak betartatása. Emellett nagyon sok múlik a rendezők lehetőségein és a Technikai Bizottság hozzáállásán. A következetes de nem kötekedő szabályozás és a megfelelő biztonsági rendszerek alapfeltételei lesznek egy jól működő bajnokság kialakításában.

Racing.hu: Kíváncsian várjuk a fejleményeket! Köszönjük!