Hibján József: A zöld autózás számomra elvi kérdés

Hibján József neve azzal került be először a magyar rallyesport történelemkönyvébe, hogy az országban 2007-ben elsőként autózott bajnoki futamon E85 azaz bioetanol hajtású autóval, amit – talán a sikereinek köszönhetően is- egyre többen kezdtek el használni a versenypályákon illetve a közutakon egyaránt. Az egykori rallycross bajnok 2013-ban nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mint hogy a környezettudatos versenyzést egy Lada VFTS-el folytassa. Erről is beszélgettünk a kétszeres kategóriabajnok nyíregyházi pilótával.

Racing.hu: Mikor kezdted a versenyzést, hol és mivel?

Hibján József: Első versenyemet egy nyíregyházi sprintversenyen teljesítettem, még 1998-ban, egy bukócső nélküli Ladával, amit körülbelül a harmadik kanyarban fel is borítottam. Ezt a "sikert" további sprintes produkciók követték, majd a rallycross szakágban is bemutatkoztam a máriapócsi RabócsiRingen, ahol már egy épített kocka Ladával versenyeztem az Országos Amatőr Versenysorozaton. Itt sikerült egy kategória bajnoki címet szereznem. Ezek után továbbléptem és már navigátorral a jobbomon, de az átépített rallycross-os Ladámmal indultunk el a Rali Túra versenyein. Ez egy újabb sikeres lépcsőfok volt a karrieremben, mivel 2006-ban bajnokok lettünk az A/6-os géposztályban, és ezzel egy időben az MNASZ által a Rali Túrában elindított tehetségkutatót is megnyertük így elindulhattunk az első osztályban, közvetlenül kiválthattuk a Rallye1-es licencet. Azóta is – 2007- megvan az első osztályra érvényes licencem.  A Ladánkkal mutatkoztunk be az ORB-n, egy éven át hajtottuk még a szovjet vasat, amit a Ford Fiesta követett. Ezt az autót mi építettük, de egy gyári fejlesztésű E85, vagyis bioetanolos motor dolgozik az orrában. Érdekesség, hogy a 2007-es évben a Ladán már ott volt az E85-ös matrica, de akkor még benzinnel mentünk, hiszen itthon akkoriban nem ismerték, csak kevesen hallottak a bioetanolról. Ahhoz képest, hogy első fecskeként akartunk nyarat csinálni, egész jól sikerültek a dolgaink, sok emberrel megismertettük ezt az új üzemanyagfajtát, és egyre többen kezdték el használni a bajnokságban is. A Fiestával 2008-ban az N/3 géposztályban harmadik, 2009-ben második, 2010-ben pedig az első helyen végeztünk. Bajnoki címünket 2011-ben is megvédtük, de ekkor már a 8-as Géposztály versenyzőjeként.

Racing.hu: A zöld autózást te alapvetően fontosnak tartod vagy csak a partnered miatt volt az E85 a tankban és dekorációként az autódon?

Hibján József: Számomra ez elvi kérdés. Nem csak a partnereim miatt autóztam és autózok jelenleg is bioetanollal, hanem azért, mert én egy rendkívül környezettudatos ember vagyok, amit mind a versenypályákon mind pedig a hétköznapi életem során is gyakorlok. A tervek szerint a következő versenyautóm is 100%-ban bioetanollal fog üzemelni, azon dolgozunk, hogy ez kivitelezhető legyen.

Racing.hu: Köszönöm, hogy szóba hoztad a jövőt, hiszen az lett volna a következő kérdésem, hogy mi lesz az idén? Hol és mivel láthatunk versenyezni?

Hibján József: Nagyon szeretnénk menni, de ezt csak Ladával tehetjük meg.

Racing.hu: Nem hinném, azt, hogy ez a hír a rallye fanatikusokat nagyon elkeserítené…

Hibján József: :-) A Ford mellett ott áll a garázsban a VFTS-em, egészen biztos, hogy vele fogunk az idei évben a pontokra vadászni. Sajnos, mint nagyon sok versenyzőtársamnál, nálunk is komoly szerepet töltenek be az anyagiak. A Ford az meg van, itt van, rendben van, le van ponyvázva, de arra, hogy az idén versenyezhessek vele nem sok lehetőséget látok. Nagyon szerettünk az első osztályban menni, hosszú versenyeken, sok kilométert, de ez most nem kivitelezhető. Az hogy hol megyünk, az számunkra teljesen mindegy, mert már nagyon szeretnénk versenyezni. A két napos lebonyolítása miatt valószínűleg a Rali Túrában fogunk próbálkozni, de informálódtunk a Rallye2-es lehetőségekről is. Annak a verziónak valószínűleg a három napos rendezés fog gátat szabni, mert ott még egy plusz nap költségeit kellene előteremteni, az pedig nem kevés. Azt azért szeretném leszögezni, hogy ha sikerülne megszerezni a szükséges költségvetést, akkor nagyon szívesen választanám a Rallye2-t, mert a túrához viszonyítva több a kilométer és az első osztállyal megegyező pályákon mehet a mezőny, ami azért egy nagyon jó dolog.  

Racing.hu: Mutasd be kérlek a régi új autódat!

Hibján József: Ez az autó egy kis Lada motorral, egy 1.6-os motorral lesz felszerelve, amit Megyesi István épít nekem. Pistivel már nagyon régre nyúlik vissza kapcsolatom, minden motoromat ő építette, tehát mindamellett, hogy remek munkatársam lett még egy jó barátra is találtam benne. Egy teljesen új motort építünk. Mint mondtam azon dolgozunk, hogy ez egy 100%-ban bioetanolos motor legyen. Reméljük, hogy sikerülni fog. A motoron kívül az egész autó tartósságát és strapabírását szeretnénk megnövelni és optimalizálni. A túrában többen is használnak már évek óta Mitsubishi alkatrészeket is a Ladákhoz, amit én nagyon okos dolognak tartok. Szépen át lehet a Ladákat alakítani, rendesen megcsinálva remekül használható vele az autó. Mi is átépítettük a VFTS-t, tavaly négy versenyen tesztelgettük nagyon jó, erős hajtást biztosít, tényleg remek dolognak tartom, elégedett vagyok vele. Toldott lengővilla, remek a futómű beállítás, ezek mondhatni újdonságok voltak a számomra. Én négy évig nem Ladáztam, azóta hatalmasat fejlődött a rallyesport ladás része, komoly, ütőképes kocsikat lehet belőlük építeni.  

Racing.hu: Hogyan látod a rallye jelenlegi hazai helyzetét?  Te is ott voltál a nyíregyházi értekezleten, így gondolom, hogy téged is foglalkoztat a sportág jelene, jövője…

Hibján József: Pontosan. Nagyon örülök neki, hogy Pénzes Zsolt személyében van egy olyan ember, aki olyan szinten is foglalkozik a rallyeval, hogy nem sajnálta rá az idejét és energiáját és eljött hozzánk Nyíregyházára, valamint több helyre is ellátogat az országban. Jó, hogy közvetlenül a versenyzőkkel beszéli meg a teendőket és tájékoztat a lehetőségekről. Nagyon bízok az új szakágvezetőben, az elhangzottak alapján én úgy vélem, hogy jó irányba szeretné mozdítani a dolgokat. Azt tudjuk, hogy nincs könnyű helyzetben a honi rallyesport, amit a jelenlegi gazdasági helyzet tovább nehezít. Az értekezleten sok fontos kérdésre kaptunk választ, megérte végig hallgatni, és úgy gondolom, legalább is őszintén bízok abban, hogy komoly munka árán, Zsolt vezetésével ki tudunk lábalni ebből a jelenlegi helyzetből.

Racing.hu: Nem vagy éppen nyugdíjas korú pilótának nevezhető, de azért megkérdezném, hogy meddig szeretnél versenyezni? Itthon vagy esetleg a külföldi versenyeken is akarsz menni?

Hibján József: Ezt a kérdést a feleségem is feltette már. :-) Nem tudok erre pontos választ adni. 36 évesen érzek még magambanerőt bőven ehhez a sporthoz. Na meg aztán későbbre ott van ugye a Historyc kategória is. Abban is el lehet még bőven pár évet. Tehát, amíg bírom erővel és kedvem is lesz hozzá, addig szívesen versenyeznék. Hogy hol? Elsősorban itthon szándékozom pusztítani a bioetanolt. Mentem már külföldön is, Romániában és Ausztriában, ahol jól éreztem ugyan magam, de nem ez lenne a fő csapásvonal számomra, hanem a hazai szereplés most a cél.

Racing.hu: Kisebb versenyeken láthatunk e esetleg? Hogy néhány ajánlattal is előálljunk 2013-ban két szlalom is lesz Nyíregyházán.

Hibján József: No ez jó hír! Mikor hol?

Racing.hu: Még nincsenek meg a végleges időpontok, de amint megtudjuk, értesítünk.

Hibján József: Annak örülök, mert szívesen indulok az otthonomhoz közel lévő futamokon, még ha azok nem is országos bajnoki rendezvények. Ha pedig valóban sikerül Nyíregyházán belül tető alá hozni a versenyeket, akkor nagyon jó esély mutatkozik rá, hogy én is ott legyek a VFTS-el.  Ha nem lesz szétszedve éppen akkor a kocsi, és ott tudunk lenni, akkor minden bizonnyal rajthoz állok, hogy a hazai szurkolóimat is megörvendeztessem.

Racing.hu: Köszönjük a beszélgetést, és hogy a Racing.hu rendelkezésére álltál!

Salánki Gábor