Kelemen Krisztián: „Elégedettek lehetünk Kovács Bálint idei szereplésével, de jövőre fejlődnie kell”

Egy menedzser dolga ugyan más, mint a versenyzőé, ám amíg utóbbi 200-as tempóval száguld a pályán, addig előbbi hasonló tempóban tárgyal a támogatókkal, izgul a pilótájáért. 


Ha a kémia működik a két ember között, akkor abból nagy eredmények születhetnek. Ez a fajta kémia megvan Kelemen Krisztián a H-Moto Team tulajdonosa és Kovács Bálint között, így nem csoda, hogy évről évre egyre eredményesebb az együttműködék. A 22éves motoros idén a világ egyik legerősebb bajnokságában, a német IDM-ben szerepelt a BMW gyári pilótájaként, valamint állandó versenyzőként állhatott rajthoz az Endurance-világbajnokság európai futamain. Nézzük, miként értékeli a 2023-as szezont Kelemen Krisztián.

Miután számos lehetőség felmerült már 2022 végén Bálint idei versenyszezonjával kapcsolatban, mégis mi alapján döntött arról, hol és milyen csapattal álljon rajthoz 2023-ban?

Kelemen Krisztián:
- Bálint 2023-as programjánál t
öbb szempontot is figyelembe vettünk a menedzsmenttel. Mi lenne a
legideálisabb fejlőd
ési lehetőség a számára, amivel a karrierje fejlődését tovább tudjuk
segíteni. Ez
ért döntöttünk Rizmayer Gábor sportigazgatóval az IDM legjobb gyári BMW-s csapata mellett és fogadtuk el a szlovák Maco Racing Team ajánlatát az EWC-re.

Milyen célokat tűztek ki maguk elé az IDM-ben, miután gyári pilótaként a korábbi, sokszoros bajnokcsapatban húzhatta a gázt Bálint?

Kelemen Krisztián:
- Az IDM-ben olyan c
élokat tűztünk ki Bálint számára, amik feszegetik a jelenlegi tudásának
határait. Egy ilyen csapatnál sokkal komolyabb szerkezetbe kell beintegrál
ódni, felvenni a ritmust és dolgozni a sikerért. Az első évben a siker a folyamatos fejlődésben mérhető le. Ettől az évtől dolgozott Bálint fix telemetria mérnökkel, Fekete Bálint
személyében, és ennek a munkakapcsolatnak is idő kellett mire
összecsiszolódott. A szezon második felében már a tizedek faragásáról szólt. Valamint arról, hogy minél többet tudunk és tapasztalunk annál nehezebb az optimális beállítás megtalálása egy adott pályára. Nagyon sokat segített ebben a munkában, hogy a csapattársak
adatait is tudtuk hasznosí
tani.

Mi az, ami mindebből megvalósult, illetve mi az, amiben még javulnia kell a versenyzőjének?

Kelemen Krisztián:
- Bálint folyamatosan a határait feszegetve motorozott
és ez az esésekben csúcsosodott ki, hisz ezek zöme a túlvállalásból adódott. A német bajnokságban induló pilóták és csapatok egy
nagyon magas szintet k
épviselnek a világ motorsport élmezőnyéből, így kijelenthetem, hogy egy hatalmas dolgot vittünk véghez azzal, hogy ebben a mezőnyben a 8.-ik helyet sikerült megszerezni
a Superbike kateg
óriában. Személy szerint én egy részsikernek örültem volna, de nem lehetek elégedetlen, mert Bálint abszolút megtalálta a helyét a csapatban, valamint a hangot a szerelőkkel és a mérnökével. Így az eredmények is jönni fognak, ha a következő évben is egy hasonló előrelépésre lesz képes, mert bizony, még fejlődnie kell. Viszont teljesen jó úton jár.

Az igazi próbatétel azonban az Endurance-világbajnokság volt idén, ráadásul ezúttal már nem beugró, hanem állandó versenyzőként…

Kelemen Krisztián:
- Az idei EWC sorozatban az volt a c
él, hogy fix helyet szerezzünk Bálintnak, lehetőleg egy minél jobb csapatban. Ehhez meg is kaptuk a Maco Racing csapatától a lehetőséget. Róluk tudni kell, hogy huszonöt éve vannak jelen a
hosszútávú világbajnoksá
gban. A Yamaha és a Dunlop támogatásával szerepelnek. Nagymúltú, rengeteg tapasztalattal rendelkező
csapattulajdonos irányítja a csapatot, akit mindenki ismer
és elismer a paddockban. Így pozitívan tekintettünk erre a szezonra,
hisz nem kell a hely
ért küzdeni stresszelve, hanem mint biztos résztvevő „csak” készülni kellett a futamokra.

Pár szóban ismertesse, mi a fő különbség a sprint és az EWC futamok között.

Kelemen Krisztián:
- Ez a szakág teljesen más, mint a sprint futamok. Itt nem csak az erő, a
gyorsaság vagy a gumiabroncs számít, hanem az
összhang a csapat és a versenyző között, valamint a
megfelelő felk
észítése a motornak. A
fentiekbő
l adódik, hogy a csapat mindenben jól teljesített, hisz ha baj volt, a lehető legrövidebb idő alatt megoldották és folytatódhatott a száguldás.

Melyek voltak az idei 24 órás vb-futamok legemlékezetesebb pillanatai? Már, ha sikerül kiemelni ilyet…

Kelemen Krisztián:
- A legendás Le Mans-i futam egy hihetetlen hideg
és esős hét volt. Hajnalban 3
fokban r
ótták a köröket a pilóták, a jó szereplés nekünk ekkor repült” el szó szerint, Enzo Boulom szenvedett balesetet és onnantól a célba érkezés, vagyis inkább a
túl
élés volt a cél. A spa-i futam nem kezdődött jó előjellel, hisz Bálint itt indult életében először rajtversenyzőként, de a motor nem indult be, és az első kört az utolsó helyen tudta megkezdeni. A folytatás is rélomba illően alakult, hisz
hajnal k
ét óra körül egy irgalmatlan
nagyot esett. Használt gumikkal engedt
ék ki, hogy időt nyerjünk, és lehet ez okozta a vesztét a jó helyezésnek, hisz elment a motor hátulja és szinte megsemmisült a motor. Nekem Bálint volt a fontos, és szerencsére mire bejutottam a medical centerbe, már minden rendben volt vele.
Hihetetlen, mert szinte karcolások n
élkül megúszta élete legnagyobb esését. A motort a csapat
összerakta, csak a
váz maradt
ép meg a blokk,
emberfeletti munkát v
égeztek a szerelők. A baleset után 4 óval már Bálint is újra a pályán körözött. Az utolsó
futamon volt a legkevesebb hiba, így egy fantasztikus 6. helyet sikerült
szerezni, amivel mindenki el
égedett lehetett, mert ezt a viszontagságos szezont egy kimagasló eredménnyel fejelte meg a csapat és privátként a superbike kategóriába ennyire elöl végezni az nagyon
ritka. Összegezve rengeteg tapasztalatot gyűjt
ött Bálint az idei EWC szezonban, és ami a leglényegesebb, újabb 3 futamot fejezett be. Ezekre lehet építeni a jövő évi szereplést.

De milyen szereplést? Hol folytatja Bálint?

Kelemen Krisztián:
- Folyamatosan tárgyalunk a 2024-es
évről, a cél a következő fejlődési lépcsőfok megmászása, de a két sorozatban jó lenne azonos márkával szerepelni. Beszereztünk egy BMW
edzőmotort Bálintnak, így az
ért könnyebb lesz a
versenyek k
özötti holtidőt áthidalni. Január végére meglesznek a
szerződ
ések, és a február eleji hagyományos sajtótájékoztatón jelentjük majd be a 2024-es terveinket. Nagyon köszönöm annak a rengeteg embernek, akik a munkájukkal segítik Bálintot, hisz
n
élkülük nem tartanánk itt.

Boldog
Új Évet Kívánok minden motoros barátunknak!

Amennyiben
szeretn
ének
naprak
észek
lenni a Kovács Bálint szerepl
ésével
kapcsolatos hírekkel, akkor látogassanak el
www.bikebalint.com
weboldalra.

2023. december 31.,
vasárnap

- H-Moto Team -