Kőváry Barna: Meg kell, hogy érezzék az amerikaiak a két ütem illatát!

Vele beszélgettünk.
Racing.hu: Kezdésként tisztázzunk valamit Barnus! Mi is vagy Te? Autóversenyző, szpíker, rádiós-televíziós műsorvezető, jószolgálati nagykövet és kalandturista?Kőváry Barna: A kérdés jó, de én még mindig annak vallom magam, aminek már nagyon régen. Leginkább trabantológus vagyok, maradjunk ebben, ez a biztos. :) Mindent, ami körülöttem van és történik velem, azt a Trabantnak köszönhetem. Ebből alakult ki a műsorvezetés is. Az első állomása a mikrofonos karrieremnek a komlói Sebesség Fesztiválon volt még az 1990-es évek vége felé, Markó Tibivel. Tibi úgy érezte, hogy elég nagy a szám, ezért a kezembe is adta a mikrofont, hogy bizonyítsak. Remegett a lábam, mint a nyárfalevél. :) Azóta próbálok több, de inkább kevesebb sikerrel műsort vezetni. Mivel 1992 óta versenyzünk, a jó kapcsolatok és a sok ismeretség – majdnem minden versenyzőt ismerek- kiváló rálátást biztosít számomra a mikrofon mögül is az autósportra. A tapasztalatommal, információkkal, a megszerzett tudásommal és rutinommal együtt pedig tényleg könnyebb helyzetben vagyok, mint egy vadidegen műsorvezető, akinek csak a kezébe nyomnak egy rajtlistát. Ezen kívül a Vörös Kereszt ifjúsági tagozatának a nagykövete is vagyok. Az autóversenyzős vonal 2009-ben csúcsosodott ki, amikor Thoth Zsoltival megnyertük a bajnokságot, és úgy érzem, hogy ez volt a pályafutásom csúcsa is egyben. Miután összeültünk, a negyedik gyorstól kezdve szinte az összes szakaszt megnyertük, gyakorlatilag a szakaszok 95%-án mi voltunk a leggyorsabbak. Remek év volt, fentről is fogták a kezünket, a barátságunk pedig azóta is tart. Akkor az az egy szezon nagyon sok mindenre megtanított minket egy életre szóló leckét kaptunk 2009-ben, amit azóta is sokszor kamatoztattunk már. Jelen pillanatban is itt ülök Zsolti mellett egy kávézóban, a jövőt próbáljuk meg összerakni, vannak elképzeléseink, közösen megyünk előre.
Racing.hu: Tavaly rengeteget szpíkerkedtél. 2013-ban is így lesz?
Kőváry Barna: Próbálom összehangolni a dolgokat, de ez nem könnyű. Az autózás, akár a hosszú távú túrák, akár a rám váró Saharun, illetve a pályán történő autózás és az élményosztó napok is komoly logisztikát igényelnek. A lehetőségeimhez mérten szeretnék és igyekszek minél több rendezvényen ott lenni, elvállalni, mint műsorvezető, ha hívnak. Persze van olyan hely is, ahová már nem hívnak… :) Száz szónak is egy a vége: rendesen tele van az idei versenynaptáram.
Racing.hu: Hol érzed igazán magad elemedben, de úgy is kérdezhetném, hogy mit szeretsz jobban fogni: kormányt vagy mikrofont?
Kőváry Barna: Ez egy érdekes felvetés, mert mindegyiknek megvan a maga varázsa, és ezeket külön is kell tudni választani. Persze mindkettőt nagyon szeretem. A legérdekesebb szituáció az volt, amikor Markó Tibivel, az első rallycross EB-n melóztunk, ahol nagyjából ugyanazt az érzést, feelinget éltük át a mikrofon mögött, ugyanolyan katarzis élmény volt, mint amikor Thoth Zsoltival egy gyorsaságiról lejövünk. Tulajdonképpen ezt a kettőt mégis lehet párosítani, hiszen ha tudsz irányítani egy közönséget, tudod hergelni, magaddal vinni a tömeget az tud egy ugyanolyan adrenalin bomba lenni, mint amikor végigszáguldasz egy gyorsaságin, feszegeted a határaidat és a végén elcsöppen a könnyed a boldogságtól. Akivel ez még nem történt meg, az szerintem nem is igazán érti, hogy miről beszélek… Van ez így a műsorvezetéssel is. Van, hogy nagyon jól sikerül, de van olyan is, hogy kevésbé. Van úgy, hogy jól kijössz belőle, megesik, hogy csak félig sikerül, de az a legjobb mikor folyamatosan jönnek a poénok, és a nap végén azt mondom, hogy ez igazán rendben volt. Pont, mint a volán mögött. Semmi sem állandó, akár csak az élet, meg kell küzdeni mindkét „csatatéren” a sikerért.Racing.hu: Tervezel még versenyzést, vagy televíziós műsort netán újabb kalandokat, mik a terveid 2013-ra?
Kőváry Barna: Kezdésként itt van a Saharun, ami március 7-17-ig tart, és természetesen újra segélycsomagokkal, a Vörös Kereszt holmijaival megrakodva indulunk el Afrikába. Itt most nem csak versenyzőként, hanem rendezőként is jelen leszek. Tervben van az elektromos autós projektünk is, Monte Carlo-ba készülünk egy Opel Amperával, amivel a Rallye Monte-Carlo Des Énergies Nouvelles nevű rendezvényen veszünk részt. Sok idő nem lesz pihenni a két verseny között, hiszen az utóbbi március 20-án rajtol. Ez már egy a jövő felé mutató projekt. Tavaly itt egyedüli magyarként, sporttörténelmet írva a Trabival autóztunk végig, és ezért nagyon becsülöm Zsoltit, hogy minden komfort nélkül végig csinálta velem a futamot. 2013-ban múltat idézni újra előkerül a Trabant, amivel nem kisebb kiruccanás van tervbe véve, mint hogy Amerikában a Nascar-ban mutatkozunk be vele és szívből remélem, hogy a palánkig legalább fel tudom majd küzdeni a Trabantot. Megmutatjuk az amerikai hamburger zabálóknak, hogy milyen a két ütem illata! Meg kell, hogy érezzék! És az, hogy a Trabant így 20-22 év után még Amerikába is eljuttat, arra azt kell, hogy mondjam, hogy gyönyörű vége ennek a pályafutásnak. Mármint a trabantos részének. Megvan az M3-as BMW-nk is, amivel a pályaversenyzésbe szeretnénk belekóstolni. Egy picit kitekintve más szemszögből az évre, bízok abban, hogy Pénzes Zsolt irányításával elindul a hazai rallyesport végre felfelé a Mariana-árok mélyéről. Ezen felül abban is szívből reménykedek, hogy az RTE-nél, Mészáros Ivánéknál is kitart a lendület, hiszen gyönyörű mezőny alakult ki az elmúlt években a Rali Túra Bajnokságban. A legfontosabb az összefogás. Ha ezt nem értjük meg, akkor sehova nem fogunk jutni. Tudom, hogy sosem lesz már olyan, mint 2000-ben, hogy tízezrek állnak a pályák szélén, mert ma már mindenki okostelefonon néz rallye VB-t. Más dimenzió van, máshogy kell megközelíteni a kérdést. Tervbe van még véve különböző televíziós műsorokban való részvételem is, pont azért, hogy népszerűsítsük és előre mozdítsuk a holtpontról a sportágat. Nem tudom még hol és hogyan, de dolgozunk rajta. Médiabizottsági tagként is próbáljuk a szekeret előrébb tolni, remélem inkább több mint kevesebb sikerrel.
Racing.hu: Milyen projektekben vagy benne mostanság?
Kőváry Barna: A Zöldhajtás Produkció az egy Thoth Zsoltival közös projektünk, egy magazin műsor, amiről nem árulok el túl nagy titkot, ha azt mondom, hogy előbb-utóbb megjelenik majd valahol. Az s20 Humanitarian Racing versenyzőjeként és a Vörös Kereszt Ifjúsági Tagozatának nagyköveteként dolgozom, azért, hogy minél több helyen legyen defibrillátor, illetve nagyon fontos eleme az életemnek a Rádió6, - velünk haladhat- amelyen az Útonállók című műsort vezetjük péntekenként délután 3-6-ig. Itt az autózás világáról, az autósportról és a közlekedésről beszélgetünk. Megyek előre, egy szabad percem sincsen, ilyen ez a világ. Nincs családom, anyámmal élek, macskám van, Babettával járok. :-)
Racing.hu: A végére maradt még itt a tarsolyomban egy alapvetően aljas kérdés. :-) A fogtündér nemrégiben elvitte a bölcsesség fogadat. Mit kérnél helyette cserébe? Hátha ő is olvassa ezt az interjút...
Kőváry Barna: Higgadtságot. És azt, hogy Istenem tudjam tartani a pofámat akkor, amikor nem kéne, hogy megszólaljak! :-) :-) :-)
Salánki Gábor
(a képek Barnus Facebook oldaláról származnak)