Kőváry Barna: Meg kell, hogy érezzék az amerikaiak a két ütem illatát!

Az Antarktiszon talán sosem fog versenyezni, de Barnusnál ugye erre sem érdemes nagyobb összegben fogadni, mert hát ki tudja? Most három kontinens vár rá. Először Afrikába látogat, ahol remélhetőleg nem válik (homok)bucka lakóvá, majd visszatér Európába, hogy villamosozzon egy kicsit Monacóban, mielőtt kék füstöt fújna a jenkik orra alá az USA-ban. Tehát lesz mire nézni a szélvédőn át, de biztosak lehetünk abban, ha beletekint majd a visszapillantó tükörbe 2013 végén Kőváry Barna, akkor sem fog egy percet sem szomorkodni.
Vele beszélgettünk.

Racing.hu: Kezdésként tisztázzunk valamit Barnus! Mi is vagy Te? Autóversenyző, szpíker, rádiós-televíziós műsorvezető, jószolgálati nagykövet és kalandturista?

Kőváry Barna: A kérdés jó, de én még mindig annak vallom magam, aminek már nagyon régen. Leginkább trabantológus vagyok, maradjunk ebben, ez a biztos. :) Mindent, ami körülöttem van és történik velem, azt a Trabantnak köszönhetem. Ebből alakult ki a műsorvezetés is. Az első állomása a mikrofonos karrieremnek a komlói Sebesség Fesztiválon volt még az 1990-es évek vége felé, Markó Tibivel. Tibi úgy érezte, hogy elég nagy a szám, ezért a kezembe is adta a mikrofont, hogy bizonyítsak. Remegett a lábam, mint a nyárfalevél. :) Azóta próbálok több, de inkább kevesebb sikerrel műsort vezetni. Mivel 1992 óta versenyzünk, a jó kapcsolatok és a sok ismeretség – majdnem minden versenyzőt ismerek- kiváló rálátást biztosít számomra a mikrofon mögül is az autósportra. A tapasztalatommal, információkkal, a megszerzett tudásommal és rutinommal együtt pedig tényleg könnyebb helyzetben vagyok, mint egy vadidegen műsorvezető, akinek csak a kezébe nyomnak egy rajtlistát. Ezen kívül a Vörös Kereszt ifjúsági tagozatának a nagykövete is vagyok. Az autóversenyzős vonal 2009-ben csúcsosodott ki, amikor Thoth Zsoltival megnyertük a bajnokságot, és úgy érzem, hogy ez volt a pályafutásom csúcsa is egyben. Miután összeültünk, a negyedik gyorstól kezdve szinte az összes szakaszt megnyertük, gyakorlatilag a szakaszok 95%-án mi voltunk a leggyorsabbak. Remek év volt, fentről is fogták a kezünket, a barátságunk pedig azóta is tart. Akkor az az egy szezon nagyon sok mindenre megtanított minket egy életre szóló leckét kaptunk 2009-ben, amit azóta is sokszor kamatoztattunk már. Jelen pillanatban is itt ülök Zsolti mellett egy kávézóban, a jövőt próbáljuk meg összerakni, vannak elképzeléseink, közösen megyünk előre. 

Racing.hu: Tavaly rengeteget szpíkerkedtél. 2013-ban is így lesz? 

Kőváry Barna: Próbálom összehangolni a dolgokat, de ez nem könnyű. Az autózás, akár a hosszú távú túrák, akár a rám váró Saharun, illetve a pályán történő autózás és az élményosztó napok is komoly logisztikát igényelnek. A lehetőségeimhez mérten szeretnék és igyekszek minél több rendezvényen ott lenni, elvállalni, mint műsorvezető, ha hívnak. Persze van olyan hely is, ahová már nem hívnak… :) Száz szónak is egy a vége: rendesen tele van az idei versenynaptáram. 

Racing.hu: Hol érzed igazán magad elemedben, de úgy is kérdezhetném, hogy mit szeretsz jobban fogni: kormányt vagy mikrofont?

Kőváry Barna: Ez egy érdekes felvetés, mert mindegyiknek megvan a maga varázsa, és ezeket külön is kell tudni választani. Persze mindkettőt nagyon szeretem. A legérdekesebb szituáció az volt, amikor Markó Tibivel, az első rallycross EB-n melóztunk, ahol nagyjából ugyanazt az érzést, feelinget éltük át a mikrofon mögött, ugyanolyan katarzis élmény volt, mint amikor Thoth Zsoltival egy gyorsaságiról lejövünk. Tulajdonképpen ezt a kettőt mégis lehet párosítani, hiszen ha tudsz irányítani egy közönséget, tudod hergelni, magaddal vinni a tömeget az tud egy ugyanolyan adrenalin bomba lenni, mint amikor végigszáguldasz egy gyorsaságin, feszegeted a határaidat és a végén elcsöppen a könnyed a boldogságtól. Akivel ez még nem történt meg, az szerintem nem is igazán érti, hogy miről beszélek… Van ez így a műsorvezetéssel is. Van, hogy nagyon jól sikerül, de van olyan is, hogy kevésbé. Van úgy, hogy jól kijössz belőle, megesik, hogy csak félig sikerül, de az a legjobb mikor folyamatosan jönnek a poénok, és a nap végén azt mondom, hogy ez igazán rendben volt. Pont, mint a volán mögött. Semmi sem állandó, akár csak az élet, meg kell küzdeni mindkét „csatatéren” a sikerért.

Racing.hu: Tervezel még versenyzést, vagy televíziós műsort netán újabb kalandokat, mik a terveid 2013-ra? 

Kőváry Barna: Kezdésként itt van a Saharun, ami március 7-17-ig tart, és természetesen újra segélycsomagokkal, a Vörös Kereszt holmijaival megrakodva indulunk el Afrikába. Itt most nem csak versenyzőként, hanem rendezőként is jelen leszek. Tervben van az elektromos autós projektünk is, Monte Carlo-ba készülünk egy Opel Amperával, amivel a Rallye Monte-Carlo Des Énergies Nouvelles nevű rendezvényen veszünk részt. Sok idő nem lesz pihenni a két verseny között, hiszen az utóbbi március 20-án rajtol. Ez már egy a jövő felé mutató projekt. Tavaly itt egyedüli magyarként, sporttörténelmet írva a Trabival autóztunk végig, és ezért nagyon becsülöm Zsoltit, hogy minden komfort nélkül végig csinálta velem a futamot. 2013-ban múltat idézni újra előkerül a Trabant, amivel nem kisebb kiruccanás van tervbe véve, mint hogy Amerikában a Nascar-ban mutatkozunk be vele és szívből remélem, hogy a palánkig legalább fel tudom majd küzdeni a Trabantot. Megmutatjuk az amerikai hamburger zabálóknak, hogy milyen a két ütem illata! Meg kell, hogy érezzék! És az, hogy a Trabant így 20-22 év után még Amerikába is eljuttat, arra azt kell, hogy mondjam, hogy gyönyörű vége ennek a pályafutásnak. Mármint a trabantos részének. Megvan az M3-as BMW-nk is, amivel a pályaversenyzésbe szeretnénk belekóstolni. Egy picit kitekintve más szemszögből az évre, bízok abban, hogy Pénzes Zsolt irányításával elindul a hazai rallyesport végre felfelé a Mariana-árok mélyéről. Ezen felül abban is szívből reménykedek, hogy az RTE-nél, Mészáros Ivánéknál is kitart a lendület, hiszen gyönyörű mezőny alakult ki az elmúlt években a Rali Túra Bajnokságban. A legfontosabb az összefogás. Ha ezt nem értjük meg, akkor sehova nem fogunk jutni. Tudom, hogy sosem lesz már olyan, mint 2000-ben, hogy tízezrek állnak a pályák szélén, mert ma már mindenki okostelefonon néz rallye VB-t. Más dimenzió van, máshogy kell megközelíteni a kérdést. Tervbe van még véve különböző televíziós műsorokban való részvételem is, pont azért, hogy népszerűsítsük és előre mozdítsuk a holtpontról a sportágat. Nem tudom még hol és hogyan, de dolgozunk rajta. Médiabizottsági tagként is próbáljuk a szekeret előrébb tolni, remélem inkább több mint kevesebb sikerrel.  

Racing.hu: Milyen projektekben vagy benne mostanság? 

Kőváry Barna: A Zöldhajtás Produkció az egy Thoth Zsoltival közös projektünk, egy magazin műsor, amiről nem árulok el túl nagy titkot, ha azt mondom, hogy előbb-utóbb megjelenik majd valahol. Az s20 Humanitarian Racing versenyzőjeként és a Vörös Kereszt Ifjúsági Tagozatának nagyköveteként dolgozom, azért, hogy minél több helyen legyen defibrillátor, illetve nagyon fontos eleme az életemnek a Rádió6, - velünk haladhat- amelyen az Útonállók című műsort vezetjük péntekenként délután 3-6-ig. Itt az autózás világáról, az autósportról és a közlekedésről beszélgetünk. Megyek előre, egy szabad percem sincsen, ilyen ez a világ. Nincs családom, anyámmal élek, macskám van, Babettával járok. :-)

Racing.hu: A végére maradt még itt a tarsolyomban egy alapvetően aljas kérdés. :-) A fogtündér nemrégiben elvitte a bölcsesség fogadat. Mit kérnél helyette cserébe? Hátha ő is olvassa ezt az interjút...

Kőváry Barna: Higgadtságot. És azt, hogy Istenem tudjam tartani a pofámat akkor, amikor nem kéne, hogy megszólaljak! :-) :-) :-) 

Salánki Gábor

(a képek Barnus Facebook oldaláról származnak)